'Well, we are down chaps...'

Doctor Ariensstraat 5, 7071 AH Ulft | Tel: +31 15 116 9152 | Toon op kaart

Een brandende Halifax bommenwerper maakt hier op 13 juni 1943 een noodlanding. Drie van de zeven bemanningsleden overleven de crash. De Halifax vertrekt op 12 juni vanaf de Engelse oostkust voor een nachtelijke aanval op Bochum. Met hen stijgen in Engeland nog 503 vliegtuigen op. Op de terugweg gaat het mis… Lees de persoonlijke ervaringen van de drie overlevenden:

Verdieping: piloot Basil Christopher Wordsworth:
‘We werden verschillende keren geraakt door grondafweergeschut en dit resulteerde in twee defecte motoren waarvan er een in brand stond. Het vliegtuig verloor snel hoogte en ik gaf order het toestel te verlaten. Staartschutter McCunnel verliet het toestel aan de achterkant. Wij probeerden het ontsnappingsluik aan de voorkant te openen maar dat zat muurvast. Hoewel we nog steeds hoogte verloren, kwam ik weer wat tot mijzelf en dacht dat we met wat geluk de kust konden halen. Weer een paar honderd meter lager dachten we de kust te zien en rekenden op een noodlanding op zee. Ik schrok enorm toen ik plotseling boomtoppen uit de zee omhoog zag steken, ik had me vergist, de zee was niet meer dan een laaghangende mist boven het Hollandse landschap. Zonder hoogte en te laat om het toestel te verlaten maakten we ons gereed voor een noodlanding. Ik zag nog twee kerkjes en een open veld. Ik drukte het toestel naar beneden en raasden met hoge snelheid door een maisveld of iets dergelijks. Ik zette mijn microfoon aan en schreeuwde WELL WE ARE DOWN CHAPS !!! en toen botsten we met hoge snelheid tegen een in de mist en duisternis verborgen dijk.

Verdieping: staartschutter Edwin Ronald McCunnell:
‘Toen ik het toestel wilde verlaten kwam ik met mijn voet vast te zitten aan de turret. Meegesleept door het vliegtuig kom ik op een moment toch los. Ik kwam op een akker terecht met een gebroken been en verloor mijn bewustzijn...’ Een jager vindt hem en neemt hem onder schot met zijn jachtgeweer. Edwin wordt naar een plaatselijk café gebracht tussen Gendringen en Anholt en krijgt daar bier aangeboden. Zijn dossier vermeld dat hij 19 jaar oud was, 1.57 meter lang en een 75 cm borstkas omtrek. Edwin bleef tot 1945 in krijgsgevangenschap.

Verdieping: Flight Engineer Roger Pallant
We werden aangevallen door jagers waarschijnlijk Messerschhmidts 110, terwijl de kist toch al moeilijk te besturen was als gevolg van AA afweergeschut. Er was veel laaghangende mist, we dachten dat het de zee was. We maakten ons klaar voor een landing op zee, toen we ons realiseerden dat het niet de zee, maar mist was. Te laat om het vliegtuig te verlaten stortten we neer. Ik werd weggedragen naar een maisveld waar ik vier dagen werd schuilgehouden. Ik had ernstige brandwonden, maar een bejaarde Nederlandse man, die ik mijn overlevingspakket had gegeven, hield me in leven met koppen soep. Na vier dagen waren mijn brandwonden zo ernstig dat ik werd overgedragen aan de Nederlandse politie. Mijn conditie was zo slecht dat ik werd overgedragen aan de Duitsers voor medische hulp. Ik belandde tenslotte in Dulag Luft als krijgsgevangene. 

Meer informatie